KANKKUNEN Säv: Isoisän olkihattu
1.
Mä kaameassa kankkusessa eilen heräsin
kun kepu- kopan toissailtana mä tyhjensin.
Mä yksin sitä kittasin , ja voihan saakeli
mä yöllä sitten lentelin kuin jouluenkeli.
Jääkaapista mä aamusella etsin suolasta,
mut eipä ollut hiukajaiseen mitä nuolasta
Niin kaupasta mä aioin sillipurkin hankkia
kun päässä kulki vähintäänkin kaksi tankkia.
2
Voi veljet kuulkaa! jotenkuten kauppaan kelailin
näin jäätiköllä hengenkaupalla mä pelailin
Mä ostin purkin silliä myös kananmunia
jo yöllä olin munakkaasta nähnyt unia.
Ja mankelini suunnistinkin sitten kotiinpäin
niin pyöränrattaat alta katosikin yllättäin
En aikaa tiedä kuinka kauan siinä makasin
kun vihdoin viimein tajuihini taasen palasin.
3.
Mä raajojani kokeilin, ja nousin istumaan
en tämmöistä mä kokenut kai ollut milloinkaan
Peffaani sattui kovasti, päässäni kirveli,
kuin oisi siellä tunnin ollut fipravirveli
Niin sattui siihen muuan mummo silloin tulemaan
ja huolestuen minulle hän alkaa lausumaan:
- Särkyikö munat? lohduttaen vielä lausahtaa,
- Ei mitään hätää uusiahan aina kyllä saa.