Tarkotan sitä eilistä! Eläpä hättäele kuhan saan päästä kiini niin selevitän. En tietysti omasta päästä vaen asijan - siitä alakupäästä.

No, kahtokeepa ny. Mulla on tuo sanavarasto nököttäny tuolla mielikuvitusmaaliman takaloukossa. Vino pieni, harmaja rötiskö. Toki siellä on ollu perussanasto, jotensakki käöttökeleposena. Jopa voemasanoja on ollunna meleko kasa. Oon niitä käötelly surkeilematta. Ja kuten tiijättä käötössä kampe kulluu. Jopa kuluneita sanontoja on korijauskuntosena varaston nurkissa vino pino.

Vaen siitäpä eilisestähän minun piti. Niin tämä valtijollilinen Itella, liekkö Vennamon Pekan huoripoeka, niin kiikutti semmosen sanalähetyksen, että oksat on poekkee. Hyvin karsittuva ja uutuuttaan kiiltävää sannaa kokonaenen 240sivunen kirja.

Sanojahan siinä on tuhansia. Ihan semmosijakin, että en oo ennen tienny olevankaan.  Voemasana puolelle en oo tohtinu vielä vilasta. Siellä voe olla semmosta välinettä, että rumihia tuloo? Tae aenaki Kaohavalaesen pistohaavoja.

Joo, siksihän minä oon tässä koppuloinut uutta sanavarastoa. Koetan laettaa sanat sopivaan järjestykseen, että olisivat helposti löyettävissä tarpeen tulleessa.

Toki minä oon sananvilijelyvä itehi harrastanu, vaen hallapa se tahtoo vieraella näellä raokoella rajoella. Sanannäläkä on hirmunen ja kun vätkyttää pakkasenpanemaa tuotosta, niin pahimmillaan siitä seoraa puheripuli. Onneksi siihen on tehokkaeta lääkkeitä. Niistä en kerro. Saattaa jäöhät suomalaeset alakaa kokkeilla, jää asijat toemittamatta.Tuppisuista kansaa on kamalaa katella.

Niin että sanavarastuva tässä rakentelen. Perustukset jo valoen. Teekin jykkeen hallin. Muovitettupelti lie paras. Saakeli tuo puu lahhoo, varsinki tuo nykyään kavatettu hötypuu. Teen semmosen kaarihallin ja sinne sitten osastot, että ei oo sanat hukassa. Että oottakaahan poijat ja varsinnii tyttäret, se voe vielä sananvilijely alakaa kukoestaan näellä tantereilla. Kevä koettaa niin nakkelen sanoja peltoon kasvamaan. Voemasanoja joukoon, niin ohan ihime jos ei pohojonen kantasanasto tuota kaonista satua. Näen on uskottava! -O-24.2.2014