VIERAS NAINEN TULI TALOON.

Kellon viisarien alkaessa olla yhdeksän Mies tunsi jännityksen kasvavan sisällään. Varmuuden vuoksi hän laittoi pyhähousut jalkaansa ja matalat kengät. Kauluspaitakin löytyi komeron hyllyltä. Tekisi varmaan hyvän vaikutuksen tarkastajaan kun oli siisti vaikutelma isännästä.

- Laita sinäkin parempia yllesi. Navetta hammeessa ja tukkakin kuin uuniluuta.

- Ja minä en sun hutsuille ala tälläytyyn. Joku raja se on minunkin venymisessä, Eukko sanoi.

- Itepä sen tiiät. Ajattelin vain, että antaisi asialle paremmat puitteet. Vaan jos haluat törkymöykkyä näytellä niin siitä vaan. Mikäpä se minä olen emännän siistejä määräämään.

- Oisit tuota saanut sinäkin pikkuisen ajatella. Tämmöinen häpeä. Mitä ne naapuritkin sanoo.

Miestä olisi naurattanut käsillä oleva tilanne. Mutta tarkastuksen todellisuus kyllä hyydytti hymyt. Kuitenkaan nän ei malttanut olla lisäämättä löylyä kiukaaseen.

- Ajattelin että edustusemäntä olisi nykyaikaa. Sinä saat keskittyä täysillä karjanhoitoon. Nuori ja nätti huushollaa sisällä. Vaan Tupperi-illat saa jäähä kummaltakin.

- Katotaanha kuka se viimeisen kiekauksen kiekasee. Tässä on muori joka taistelee viime tippaan saakka. Tähän ei joku tytönhutale tule pilaamaan minun huushollia. Jos joku lähtee, niin saat itse lähteä sen hutsusi kanssa.

Siinä toratessa aika oli kulunut niin, että pieni punainen auto kaarratti Mökin porraseteen.

Autosta nousi kurvikas nuori nainen jonka pitkä kullanvärinen tukka valui hartioille. Nainen vilkaisi akkunaan ja kumartui ottamaan salkun autostaan. Sitten suunnisti sisään.

Mies oli kuin tulisilla hiililla ja Eukko puolestaan kuin myrskynmerkki.Nainen koputti ovelle Mies yrähti jotakin ja nainen astui sisään hymyten aurinkoisesti:

- Olenkohan minä oikeassa talossa? Olen eeuu-tarkastaja Tarja Lemponen, nainen sanoi ja riensi Eukkoa tervehtimään.

Eukko oli kuin päähän lyöty. Kuitenkin älysi ojentaa kätensä. Samalla hän vilkaisi Miestä sisäisesti nauraen ja sanoi naiselle.

- Tervetuloa, jo tässä on odotettukin.

- Harvempi minua yleensä on odottanut. Isännät varsinkin meinaavat kiroilla. Miten lie tässä talossa.

- No, tervetuloa vaan. Se on pelattava sitä peliä mikä on kulloinkin menossa, Mies sanoi ja puristi tarkastajan kättä.