> KARHUMETILLÄ:

>

> Muuan lauantai -ilta aattelin, pittää kävästä naapurissa.

> Kun olin koko päevän kylällä ollu, myöski käöny parturissa.

> Kyllä oliki veepee kuin James Dean,herrasmies aevan vaella vertaa.

> Kirkonkylässä kaekki naeset sen, mulle sannoevat monta kertaa.

>

> Vähä niinku asijaa leohkimmaan, Heinon luokse mä vieraaksi menin.

> Siellä Heino jo keinussa istuikin, saonan jäläkeen punaisin nenin.

> Heinon emännän silimistä huomasin sen, että nyt tuli mieluisa vieras.

> Mutta Heino ei mittää tajunnu, meohkasi vaen ja käsiään hieras

>

> Sannoe Heino, terveppä sulle vaen, oli hyvä kun tulit kyllään.

> Katohan on se mettänkuningas, tuolla salolla ruvennu jyllään.

> Minä aattelin jospa me yhessä, sen kaatamishommaan lähtään.

> Sinä oesit mulle niinku tukena, kun mä karhua ohtaan tähtään.

>

> Veepeellähän ei ole tietenkään, mittään pikkuista vääryyttä vastaan.

> Heino käsiään huito ja muutenkin, näötti mitenkä, pyssy laokastaan.

> Minä kehasin hiukkasen isäntää, emännälle tietty ,silimää iskin.

> Sehän tietysti vihijeen ymmäsi, haki molemmille skottiwiskin.

>

> Heino innoessaan oli ei malttanu, se vakkaotua edes maata.

> Minä vaan en tuollasta himova, koskaan ymmärtää kyllä saata.

> Heino pihalle tolovaa innoessaan, poteron kaevaa pihamaalle

> Emäntä mulle toesen wiskin tuo, akti tuntui kai tehokkaalle.

>

> Minä siitä kotia toemeotuin, Heino vaen sotaleikkejään leikki.

> Ei se minua edes huomannu, oli jyvällä naapurin -Heikki.

> Minä varroetin sitä, ei ihimistä saa, pyssyllä koskaan osotella.

> Heino huulien välistä mutisee, saa kae sitä vähä harijotella.

>

> Aamuhämärissä jo lähetään, kohti suuria mehtiä noeta.

> Juuri sinne missä ihimiset, ovat nähäneet kontioeta.

> Heino juoksunytkää hippasee, perässä en minä taho pyssyy.

> Kaekki varusteet kannettava mun on, herra isä, se kuntua kyssyy.

>

> Mehtä sykkeni kun siinä talsittiin, tultiin kuusikko mehtän suojaan.

> Karhu kuusten välistä katseli, aevan törmättiin siihen ruojaan.

> Väliä oli muutama metri vaen, Heino sannoo "ammunko suuhun?"

> -"Taljahan siinä ehyenä säelyypi, ammu vaan älä mihinkään muuhun."

>

> Heino jännityksestä jäökistyy, essiin sitten asseesa kaevaa.

> Niin kun horkassa mies siinä tärisee, mikähän sitä oekein vaevaa.

> Kutin ensimmäesen se laokaesee , suoraan karhun ottavillaan.

> Vaekka karhun suu on avoinna, aevan hollilla parhaemmillaan.

>

> Pari kertaa vielä roiskasee, mutta ei mittää vaekutusta.

> Kyllä Heinolle pittäes palijoki, antaa hommaan koulutusta.

> Minä Heinolle virkkaan:Miksikä sinä, ammut vaen tuohon ohtaluuhun.

> Se vakutuksen tekkee parraemman, kun asseen työnnät pevon suuhun.

>

> Heino tekiki työtä käskettyä, paeno asseesa pohojaan asti.

> Sehän tietysti heti vaekutti, kun peto kilijasi kamalasti.

> Siinä se nyt selällään mötjottää, Heino voeton malijaa nosti.

> En ymmärrä minä vieläkää, mikä siinä kaavossa niin innosti.*******