25.

OLIN PÄÄSSTÄ PYÖRÄLLÄNI

korvat pillinä kohisi

jalat tuntui raskahilta

olin märkä ja murainen

kävi reissu kunnon päälle,

matka mahdoton rasitti.

Ympärillein katsellessa,

tilanteen päivittää yritin

olinkohan poissa ollut

vaiko kulkenut unessa,

koetin kaulaa kämmenellä,

siinä silkkiä kahisi

kurkistelin rinnoilleni

niissä kukkaset nipussa,

katsoin vielä sormeani,

sormus hohteli upea.

Väinö vielä pötköllänsä

veti hirsiä rajusti

kuorsaus jylhänä jyrähti

parta tuuhea väpätti.

Nousi päivä paistamahan

säteet kirkkaat kiilumahan

Väinön silmää jo satutti

leikki hetken poskellansa,

siihen mestari heräsi

kuorsaus lakkas kuulumasta.

Kotvan katseli minua

hetken hieroi muistiluuta

tilanteen pian tajusi

sanoi mulle mielistellen:

- Oi sä miekkonen matala

kaukaa tullut matkailija

olet matkalta palannut,

jolla koetin kuntoasi,

Hyvin selvitit pahemmat

kokemukset kunnialla.

Sulle naisenko tekisin

kaveriksi matkallesi,

joka vaivoja jakaisi

tuskaa tuimaa tyynnyttäisi.

Anna tuomiset minulle

silkki hieno kaulaltasi

kukat rinnoilta repäise

sormus kisko sormestasi,

kulta rinkula kädestä.

(jatkuu)