>
> VIERAS MEIJJÄNKYLÄLLÄ.
>
>
> Oltiin Heinolla tässä tuonnottaen, kuppia vähän kallistamassa.
> Hieno Mersu kun pihaan kaarrattaa, herra ratissa istumassa.
> Puku päällä ja kaulassa ravatti, nahkasalkun mukaansa ottaa.
> Vähän varovasti oveen koputtaa. sitten vähäsen sitä raottaa.
>
> Heino möyhää,- reilusti sissään vaan, siitä ne ovat kaekki tulleet.
> Siitä mahtuneet ovat laehemmat, ja rikkaatki herrat pulleet.
> Vieras sisälle astuu tervehtien , käsi minunkin kättä vatkaa.
> - Minä etelästä Talojussi oon , jopa olikin tänne matkaa.
>
> -Eiköpähän se täältäki matka oo, sinne etelään yhtä pitkä.
> Mikäs herran on matkaan pakottanut, saanko kuulla, asiat mitkä.
> - Sitä lähdin tietysti katsomaan, miten rikas on täällä kansa.
> Etelässä ku ei kokoon mitään saa , vaikka panisi parastansa.
>
> - Niin , ankijaa varmaan siellä on, se kun pikkusen syrijässä lienee.
> Työmatkatki kuulema monesti, siellä tuntitolokulla vienee.
> Siellä varmasti matkat pitkät on, sääliksihän tuo minulla pistää.
> Ne Helsingin herrat jokkaenen, pitäs hengiltä kae nitistää.
  Sehän surkijaa on, kun ei ne ällyä, kuinka huonosti on etelässä.
> Kaekki asiathan siellä huonommin on, mitä täällä meijänkylässä.
> Sehan kuulettaa että posti tuo laskujaki jokaikinen päevä.
> Meillä kerran viikossa poekkijaa, siinäe meillä on onnen häevä.
  Kaekki kaopatkin meillä ettäällä on, siinä säästyy palijo rahhaa .
> Kun ei joka päevä kaopassa käö, en nää siinä mittää pahhaa.
> Eikä aotokaoppijaat aena oo , uutta kaaraa tyrkyttämässä.
> Eikä kettutytöt millonkaa käö elukoeta myrkyttämässä.
>
> Talojussi kattoopi ihimeissään:- täälläkö on asiat niin hyvin.
> Minä kun oon tosissaan aatellu ,että täällä on kurijuus syvin.
> Joskus pirruuttani nettiin oon siitä toesinaan kirijotellu.
> Aevan vittuilessa oon monien kannikoesta pureskellu.
  Nyt huomaan täällä se hyvä on tämän ihimisraokan ellää.
> Kun muutan tuonne tunturiin, niin enpä oo haettona kellään.
> Ja ihan totta? täälläkö tukeja saa, vaekka päevät pitkät makkaa.
> Eikö kenenkään kanssa rahoja , minun ennään tartte jakkaa.
>
> Heino, tarttuu TJ:tä käjestä kii ja tervetulloa toevottaa.
> Sannoo sille sitte kuitenki: Täällä ei saa voevottaa.
> Korvenlaki on täällä semmonen, joka voehkaa tae valittaa
> Sakilla sille selekään annetaan, kunnes valitus tyystin lakkaa.
>
> Talojussi salakkuaan kaevelee, papereita essiin kaevaa.
> -Minä sellaesen sopimuksen teen, että en teitä ennään vaevaa.
> Tosimiehiä täällä te oottekin, minä polonen en sitä tienny.
> Minulta se makea elämä on tottuuventajun tyystin vienny.
  Parempi taetaa olla sittenkin, kun takasi etelään pallaan.
> Tämän vierailuni tarkasti kuitenkin, nettiläesiltä täösin sallaan.
> Pullamössöä oon minä koko mies, tosipaekassa en minä pärijää.
> Täällä pittää miehellä sisua olla, ja aatoksen järijää.