>
> HIMMELIN VÄRKKÄYSTÄ
>
> Kuljin haaveilen peltoa viljamaan
> Välillä pysähtyin aina katselemaan.
> Oli mieleni lämmin ja tunteellinen,
> tunnetila  olikin aivan jouluinen.
>
> Minä harhailin pellolla mietteissäin
> Olkipaalin keltaisen edessäin näin.
> Oljenkorret sen silmiini loistetta toi
> Sävel ihana jossain sisälläin soi.
>
> Olkipaalia varoen lähestyin
> Oljenkorren siitä käteeni  nyin.
> Kuin kultaa oli mulla kädessäni.
> Oli  himmeli minulla mielessäni.
>
> Lisää oljenkorsia  tahdoin vaan
> Olkipaaliin työnsin käteni onnessaan.
> Oli paali tuo sisältä mädäntynyt
> Olin tuskissani ja kovin pettynyt.
>
> Oljenkorsi  kädessä kuljeskelin.
> Kun ojanvarressa oli kukka kaunehin.
> Sitä kumarruin hiukan haistelemaan
> Vastustaa en voinut mä tuoksuaan.
>
> Oljenkorsi silloin kädessäin taittuikin
> Kun kukkasen puoleen kumarruin
> Pettyneenä sen viskasin korren pois
> Jouluni himmelitön taas jälleen ois.
>