KOSINTA.
 
Arto, poikamies pahanen,
hoikkapoika Suomen maasta.
Yksin meinas harrastella,
vainioitaan viljeskellä.
Koitti pärjätä akatta ,
poikamiesnä porskutella.
 
Niilo-naapuri napakka,
juttumies niin julmetuinen,
naisten tuntija tukeva,
hamekansan hallitsia.
Tuli tuttavan tupahan,
pani piipun leuoillensa..

Itse tuon sanoiksi virkki:
-Tuli mielehen minulla,
aatos aivan arvaamaton,
miete mielestäs mahoton?
asia niin arvaamaton.
Sinut yljäksi yhytän,
kohta saatan sulhaseksi,
akan mieheksi avustan,
vakaan vaimon valtiaaksi.

Jo on tievossa minulla
nimekkäällä naittajalla,
nainen nätti ja napakka
liinatukka likkalapsi,
talontyttö niin tukeva
hyvä lapsensynnyttäjä,
seksikumppali suloinen,
rajunlainen lemmentuoja.

Niilo-naittaja napakka,
tuli tyttösen tupahan,
johan tuon sanoiksi virkki:

-Kysyn sulta neito nuori,
joko on sulhanen katottu,
joko ylkä saalistettu?
Elonkumppali etitty,
isä lasten huoliteltu?
Mulla tievossa mukava,
sulhaseksikin sopiva,
miekkonen niin miellyttävä,
akan puutteessa oleva.

Neito tuo sanoiksi virkki:

-Eipä sulhasta minulla,
typerällä tyttärellä,
yksin viikot mä vikisen,
yksin istun iltojani.
Onkos ehdokas komea?

-Onhan poika tuo komea,
komeampi korven kuusta,
taikka mäntyä mäellä,
iki honkaa hongikossa.

-Onkos laiska vai vireä?

-Onhan veikkonen vireä,
villi varsaa virkeämpi,
pääskyäkin sutjakampi,
taikka kotkaa syöksyväistä.

-Metsää lienee ja ketoja?

-Onhan tuota metsämaata,
peltomaatakin peräti,
yli yltää suuren kunnan,
pitäjää pari peräti..

-No,onkos poijalla varoja?

-Rahaa kyllä on rajusti,
pennejäkin penteleesti,
pankin holvit on pakattu,
pantu täyteen kaikki suulit .

-Mitenkäs konekalusto?

-Yks on Valmetti vajassa,
Deutsi töissä taajamassa,
toinen kaupungin torilla,
kolmas peltoraiviolla..

-Onkos autoa pojalla?

-Onhan autoja pojalla,
ajokkeja aikalailla.
Loisto mersu on laossa,
toinen kampe kartanolla,
kolmas käymässä kylillä.

-Onkos vehkeellä kokoa?

-Onhan vehkeellä kokoa,
paksuutta on paljonlaisen,
pituuttaki on pirusti,
kovuuttakin mahtavasti..

-Johan tuo mulle on sopiva,
ihan on kuin mulle tehty,
mulle varsinkin varattu,
tyttöselle tyrkytetty.