>
>
>                 VILJAMIEHEN  ROTESTILAOLU ! .
>
> Kyllä se on nyt siihen malliin,
> että kovasti  minua rissoo
> Kun evuskunta makselee,
> pohojoseen  tuota rahhaa issoo
> Vielä lomittajia siihen, ilimaseksi annetaan.
> Niitä aevan silikkihanskoen,elämässä kannetaan.
>
> Mutta meillä on täällä kurijaa,
> kun tukia leikataan.
> Kohta kai me kohta kaikki,
> täällä lottoa veikataan.
> Kun mistään ei muualta rahhaa saa,
> kun pohojosen isännät saalistaa.
>
> Nyt oon aevan  loppuun ajettu,
> kaksi viikkoa vuorotta työtä.
> Ei saattana, tää kyllä vetele,
> raataa saapi päevää, yötä.
> Karijamiehet vain nukkuvat raohassa yön,
> Hellevetti, minä jotaki kohta lyön.
>
> Seki mua kamalasti kiukuttaa,
> kun ei niien tarvitte maetua ostaa.
> Mutta minäpä ryyppään kalijaa,
> pittää vääryys se jotenkin kostaa.
> Pirru vie miksi toesilla niin hyvin on,
> niillä rahhaa on, minä oon rahaton.
>
> Aevan rahhaa piti laenata,
> kun puimurin uuven hankin.
> Sillä kuitenkin sitten lyhenee,
> tuo minun työurakka rankin.
> Kun kevvääksi  isomman rattorin saan,
> tuota kylyvösesonkia helepottamaan.
>
> Mutta silti ei raohaa mieleni saa
> ennenkun koko tuo lomitus loppuu.
> Sehä tietysti aivan väärin on,
> jos karijamiehellä ei ole hoppuu.
> Niillähän se työ niin heleppua on,
> siinä menestyy aivan aivoton.