OSA.116.
 - Minä olemas Kainon sulhainen. Minä olemas siellä, tulemas poliisi, hyvin baljon poliisi. Mina olemas Eestipoikii, heimoveljii...Mulla ei lupa kunnossa. Minä karkuuseen akkunasta. Minulla nälgä ja vilu. Tulemas tänne...
 Salme oli katsonut pyörein silmin outoa miestä. Pitkä parransänki antoi vaikutelman, että mies oli vähintäänkin vankikarkuri. Nyt Salme kuultuaan selostuksen heräsi toimintaan:
 - Seppo, aletaanni syömään kerran kehoitellaan,
Eipähän tarvihe alakoo rustoomaan sapuskoo. Maestellaan millasta sapuskoo se serkkupoeka on rustanna.
 - Onpahan tämä pikkasennii outo homma. Vuan eekae ennee mittee maha. Mistäpä se vieras, nyt siihe paeskattiin.
 - Minä olemas kylmä metsa. Olemas nalga ja kovasti maamo igävä. Minä tulemas teijda piha ja paaddaa , menemas pirttiin. Tulla vaiga miga.
 - Mitteepä sinä polliisia pelekeet, Salme sanoi ja lapioi lihasoppaa suuhunsa.
 - Se olemas pidga juddu. Kaino minun heila ollud jo kauan.
 Lihasoppa maistui jokaiselle. Raivo oli keittänyt sakean ja lihaisan keiton.
 - Algamas te lepäämän. Menemäs navettaan Osaamas judut ollut lomittaja mones paigas. Loppumas työlupa. Minä jaada tanne olemas, Raivo yritti selittää.
 - Jos tosijaanni ossoot hommat, niin mäne poekkee. Me lähettään Salmen kansak, kokoeleen tuljpalopaekalta Salmen lehmii iltalypsylle. Sinäkö tosiaan osovat hoetoo hommelit?
 - Menemas vain. Olemas gogo iga ollut karjahoito. 
 - NO, tämä olihi hyvvee tuuria. Lähetään myö Salme Turakaeseen.Suahaan lehemät navettaan luajanpiältä. Sinäkö tosijaanni mahat pärijätä.
  - Olemas baljon lomittaja. Olemas suured navedat. Ei hädiä midiä!
 - Kun suat hommat hoejettuun nii asetu taloksi. Myö tullaan sittä kun suahaan Turakaesessa hoijettuu hommat.
 ---
  Raivo Mäk ei tosiaan ollut noviisi lehmän hoidossa. Iloisesti vihellellen hän aloitti navetassa työt. Nyt näytti taas paremmalta. Vaikka väsymys tuntui painavan metsässä vietetyn vuorokauden jälkeen, niin varmaankin ensi yönä saisi levätä kunnolla lämpimässä. Mutta yö pimeässä metsässä pani vieläkin hytisemään.
(jat.)